Bloemenbuurt Begroot

Elke wijk in Den Haag krijgt eens in de vier jaar een wijkbudget van tussen de € 30.000 en € 50.000. Bewoners mogen gedurende een periode van vier weken hun ideeën voor dit budget indienen. Vervolgens wordt er gekeken of er in de wijk voldoende draagvlak voor het plan is. Is er draagvlak dan wordt er door de gemeente gekeken of het ook haalbaar is (zoals: past het binnen het budget en het bestemmingsplan). De ideeën die haalbaar zijn worden aan de wijk voorgelegd in een stemronde. De ideeën die binnen het budget passen met de meeste stemmen worden uitgevoerd.

Samen met Haags Samenspel hebben wij het proces begeleid. Met Twiet Creative Marketing en Het Meisje met de Zaag bedachten en ontwikkelden we een communicatieconcept rondom het wijkbudget. Zo kwam er een levensgroot houten cadeau in de wijk waar bewoners hun ideeën in konden doen. We maakten een kleurplaat voor kinderen die zij vergezeld met hun idee voor de wijk eveneens in de cadeau-bus konden doen. Ook maakten we filmpjes voor het wijkbudget met de wethouder en bewoners en fotografeerden we de wijktour. In deze tour werden we vergezeld door een heuse fanfareband, gingen we langs alle door de buurtbewoners gekozen ideeën en overhandigde de wethouder een cheque met daarop het idee en geldbedrag. Tenslotte gingen we langs bij de school van de winnaar van de kleurwedstrijd.

  • Jaar: 2020/ 2021
  • Samen met: Gemeente Den Haag, Twiet Creative Marketing, Het Meisje met de Zaag