‘Wij in de Wijk: Gastlessen’
Het leveren van een bijdrage aan de maatschappij is voor vrijwel iedereen belangrijk. We komen dan bij het begrip ‘er toe doen’. Sinds 2014 geven wij met ouderen gastlessen in Den Haag. Niet wij, maar de ouderen zelf staan voor de klas. Aan de hand van foto’s uit hun eigen fotoalbum vertellen zij over hun levensloop of over fragmenten hieruit.
Zo vertelt Janna over de drie jaar dat zij met haar moeder en twee jongere broertjes in het Jappenkamp verbleef en wat dat met haar heeft gedaan. (Lees hier het verhaal van Janna.) Tiny vertelt over haar herinneringen aan de oorlog, over goed en kwaad, maar ook over misschien wel het mooiste wat er is in het leven: de liefde. Koosje, geboren en getogen in de Haarlemmermeer, vertelt hoe ze vanuit de Haarlemmermeer met haar Zeeuwse liefde richting de Betuwe verhuisde en op 70 jarige leeftijd voor de kleinkinderen naar Den Haag verhuisde, terwijl die plotseling naar Denemarken verhuisden.
Het doel van deze lessen is tweeledig: enerzijds leggen we hiermee het contact tussen jong en oud. Voor sommige kinderen is het de eerste keer dat ze met mensen van 80 jaar of ouder spreken en ze merken dan al snel deze mensen nog heel kwiek zijn. Zitten op krukje voor de klas? Ben je mal, ik ben misschien 80, maar kan nog prima staan! Is dan het antwoord. Anderzijds het mee blijven doen, is voor de gastdocenten erg belangrijk.
Oorsprong: We zijn in 2014 begonnen met het geven van gastlessen op de lagere en middelbare scholen in het Haagse stadsdeel Loosduinen. Inmiddels hebben de docenten hun levensverhaal ook verteld in het kader van het levensverhalen project van Het Platform Dood gewoon in Den Haag.
Meer informatie? Neem contact met ons op. Een kijkje in de klas nemen kan via ons fotoalbum op Facebook.
- Jaar: 2015 – 2018
- Samen met: Gemeente Den Haag, stadsdeel Loosduinen
- Ditje Datje: De meeste gestelde vraag tijdens de gastlessen is: ‘Hebt u Hitler ontmoet? Nee? Anne Frank wel?’
- Ditje Datje: Veel kinderen maken na afloop een brief en/ of tekening voor de oudere die lesgaf. De fiets van Koosje bijvoorbeeld die tijdens de oorlog van haar werd afgepakt, komt in tekeningen terug, omdat zo’n gebeurtenis toch indruk maken op kinderen.